זרם הסילון, לא מה שחשבתם
רק השבוע חווינו גשמים יפים כתוצאה מזרם סילון פעיל. אבל מה היא למעשה המשמעות האמיתית של זרם סילון?, ממה הוא נוצר? ומהי השפעתו עלינו?
ניתן לראות כי בתחזית מזג האוויר ובמפות הסינופטיות השונות ישנו צפי לגשם. לא מעט מן הפעמים אותו גשם נגרם כתוצאה מזרם סילוני.
זרם הסילון הוא למעשה זרם חזק וצר (באופן יחסי) של אוויר, רצועת רוח חזקה, בשכבות הגבוהות של האטמוספרה (10-12 ק"מ לערך) . מהירות הרוח באותה שכבה יכולה להגיע עד לכדי 75 קשר (139 קמ"ש). זרם הסילון נוצר משינויי לחץ גדולים הנובעים משינויי טמפרטורה בגושי האוויר, גושים המנוגדים אחד לשני אשר יוצרים לחץ גדול בכיוון אחיד.
זרמי הסילון מצפינים או מדרימים בהתאם לאותה תנועת כללית של גושי האוויר, בעונות הקיץ והחורף.
בשני חצאי הכדור (חצי הכדור הצפוני וחצי הכדור הדרומי), ישנם 2 סוגים של זרמי סילון.
הסילון הסובטרופי
נוצר בתפר (גבול) בין האזור הסובטרופי לבין אזור האקלים הממוזג. שינויי הטמפרטורה (מפלי הטמפרטורה) החדים, גורמים לאותו זרם סילון להופיע. בקיץ ניתן לראות כי הסיכויים לקבל זרם סילון אינם גבוהים המיוחד, זאת משום שהבדלי הטמפרטורות בין אזור האקלים הסובטרופי והממוזג אינם גדולים. סביר להניח שנראה זרמי סילון צפונית לישראל במהלך עונת הקיץ, שם יש הבדלי טמפרטורות גבוהים יותר כתוצאה מהצפנת החום.
הסילון הפולארי
נוצר בתפר (גבול) בין האזור הממוזג לבין אזור הקוטב. גם פה, שינויי הטמפרטורה (מפלי הטמפרטורה) החדים, גורמים לאותו זרם סילון להופיע.
זרם הסילון התגלה לראשונה בזמן מלחמת העולם השנייה, ע"י טייסים אמריקאים שטסו מארה"ב לאירופה ושמו לב כי מהירות המטוס בפועל עולה על יכולתו, המטוס טס מהר יותר ממה שהוא "מסוגל".
מלבד מזג האוויר, זרם הסילון משפיע עלינו גם כאשר אנו טסים. טיסה לארה"ב תיקח זמן רב יותר מאשר טיסת החזרה, זאת משום שהכיוון מישראל לארה"ב הוא נגד זרם הסילון, דבר המאט את המטוס, וגורם לזמן טיסה ארוך יותר.